Kossun Kippaajat

Miljoonalaatikko

Kossupalkinto Jaakko Heinimäelle!

10.12.1999, Kettu

Vuosituhannen viimeinen ja järjestyksessä kymmenes Kirjallisuuden Koskenkorvapalkinto myönnetään Jaakko Heinimäelle teoksesta Seitsemän syntiä - sisäisen sankarivainajan sielunavaus (Like).

Palkinto jaetaan nyt viimeistä kertaa, sillä raati katsoo palkinnon olevan kymmenvuotiseen historiansa loogisena huipentumana siinä määrin pönäkässä tilassa, ettei siitä ole enää jakamaan pohjia kenellekään.

Suomalaista tislaamotietotaitoa ja Tapio Wirkkalan muotoilua ansiokkaasti yhdistävä väritön, neutraali ja pehmeä palkinto (38 %, sokeria 3 g/l, 84 mk) sekä pramea kunniakirja ojennetaan väsyneelle, mutta onnelliselle voittajalle Tampereen yliopiston taideaineiden laitoksen atriumissa joulukuun 10. päivänä kello 13.00, Aleksis Kiven kipsipään harittavan katseen valvonnassa (Yliopistonkatu 60 A, 2. krs) innokkaiden kirjallisuudenystävien aplodeeratessa kämmenet kipeinä.

Voittaneesta teoksesta raati toteaa mm. seuraavaa:

Kirjallaan Heinimäki siirtää moraalifilosofisen keskustelun temppeleistä ja yliopistoista ostosparatiisien tasolle. Heinimäki kuvailee seitsemää syntiä asenteina, jotka paljastavat enemmän yhteiskunnan lähitulevaisuudesta kuin kaukaisesta menneisyydestä. (...) Hyveiden merkitykset ovat periaatteessa yhtä ikuisia kuin älyllisen elämän tarkoitus, mutta paheiden ja syntien merkitys on sidottu vilkkaasti liikahteleviin diskursseihin, ja moninaisten diskurssien hallitsijana Heinimäki onkin mestarillinen. Hän tuntee yhtä hyvin teologian ja markkinaliturgian, esseistiikalle ominaisen viekkaan minäkerronnan ja hartauskirjojen aforistisen viileyden, sekä osoittaa ymmärrysta jopa numeromystiikalle, joka on ollut aina lähellä lottoavan kansan sydämiä, samoin kuin Kossuraadin jäseniä. (...) Ainoastaan tällaisten henkisten anatomiaoppaiden avulla me kehoistamme vieraantuneet nykyihmiset muistamme, millä kaikilla tavoilla sitä syntiä voikaan harrastaa.

Seitsemän syntiä on helsinkiläisen Jaakko Heinimäen viides esseekokoelma. Aiemmin hän on julkaissut teokset Pieni mies jalustalla (Like, 1994), Pyhiä naisia ja muita pyhimysesseitä (Like, 1995), Outo hartauskirja (Like, 1997) sekä Harrasta viiniä - makuja ja tarinoita, pulloja ja pyhimyksiä (Kirjapaja, 1999). Lisäksi hän on osallistunut muutaman oppi- ja hartauskirjan tekemiseen.

Kossupalkinnon jakaa Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan kulttuurijaoston ja kirjallisuudenopiskelijain ainejärjestön Teeman nimittämä asiantunteva ja asialleen intohimoisesti omistautunut raati. Viime vuonna palkinto myönnettiin Arto Salmiselle teoksesta Varasto.

Lisää tietoa Kossupalkinnon kotisivuilta.