Kossun Kippaajat

Miljoonalaatikko

Kossupalkinto Arto Salmiselle!

23.1.1999, Kettu

Vuoden 1998 Kirjallisuuden Koskenkorvapalkinto (vol. 9#) myönnetään Arto Salmiselle teoksestaan Varasto. (WSOY) Palkintopullo (vol. 38° ) ja kunniakirja ojennetaan ällistyneen voittajan käsiin Tampereen yliopiston taideaineiden laitoksen atriumissa kello 13.00 (Yliopistonkatu 60 A, 2. krs) innokkaiden kirjallisuudenystävien osoittaessa raivoisasti suosiotaan. Toimittajat huom: tilaisuudessa on tarjolla kossupalkintotilaisuuden perinteistä, reseptiltään huippusalaista boolia!

Voittaneesta teoksesta raati toteaa mm. seuraavaa: "(...)Kirjan näköiskuva suomalaisesta kaupungista on armottomampi kuin Poliisi-tv:n suora lähetys, ja sen poliittinen sanoma on tylympi kuin työväenliikkeen puolueohjelma. 'Varaston' lukeminen jättää happaman maun, mutta tekee katseesta terävän: 'Varastoa' lukiessa on pakko pohtia, miten armottomasti Suomi on jo repeytynyt toisilleen vieraisiin yhteiskuntaluokkiin. 'Varasto'-romaani on proosaa parhaimmillaan: lyhytsanaista ja pitkäselkäistä. (--) Salmisen romaani on tyyliltään niin pelkistettyä, että sen jokainen kuvio ja jokainen sävyvalinta kommentoi aiempaa realismia. Arto Salmisen 'Varastoa' voi siten tulkita myös onnistuneeksi metafiktioksi suomalaisen tiskirättirealismin mahdollisuuksista."

Varasto on helsinkiläisen Salmisen toinen romaani. Aiemmin hän julkaissut romaanin Turvapaikka (Otava,1995).

Kossupalkinnon jakaa Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan kulttuurijaoston ja kirjallisuudenopiskelijain ainejärjestön Teeman nimittämä asiantunteva ja asialleen intohimoisesti omistautunut raati. Viime vuonna palkinto myönnettiin Petri Tammiselle teoksesta Miehen ikävä.

Lisää tietoa Kossupalkinnon kotisivuilta. Sivuilla myös lisää tietoa valinnasta sekä Arto Salmisen kiitospuhe.