Kossun Kippaajat

Miljoonalaatikko

Koskenkorvapalkintoehdokkaat 1998 valittu

15.1.1999, Kettu

Kirjallisuuden Koskenkorvapalkintoehdokkaat valittu! Koskenkorvan kulutuksen vähennyttyä traagisesti viime vuoden aikana suomalaisten kirjailijoiden keskuudessa on Koskenkorvapalkintoraati pakotettu puuttumaan asiaan ja myöntämään tuon inspiraation lähteen, kirjallisuuspalkintojen kruunun kirkkaimman jalokiven, Kirjallisuuden Koskenkorvapalkinnon jo yhdeksännen kerran. Raadin kryptiset arvosteluperusteet ovat yhä ennallaan: Palkinnon saa kirjailija, joka raadin mielestä on Kossunsa ansainnut.

Ei liene mikään sattuma, että ehdokkaita on tällä kertaa nimenomaan yhdeksän, tismalleen yhtä monta kuin suurella suomalaisen kirjallisuuden ystävällä Aatos Erkolla on hyllyssään merkittäviä suomalaisia romaaneja. Kirjallisuuden Koskenkorvapalkinto 1998 jaetaan perinteisen jähmein juhlamenoin perjantaina 22.1. klo 13 Tampereen yliopiston Taideaineiden laitoksen etäisesti Kliinisen lääketieteen laitosta muistuttavassa interiöörissä. (Yliopistonkatu 60 A, 2. krs). Ohjelmassa on juhlapuhe sekä yllättyneen voittajan sopertamat kiitokset. Toimittajia pyydämme huomioimaan, että tilaisuudessa on alkoholitarjoilua. Vuoden 1998 Kirjallisuuden Koskenkorvapalkintoehdokkaat ja valikoituja otteita raadin perusteluista:

Erkki Vettenniemi (toim.): Piikki lihassa "Huumehoureisen douppailun klassikko. Nämä kaverukset ovat tötsyt saadakseen valmiita vetämään vaikka Tummelia."

M.A. Numminen: Tango on intohimoni "Wovon man nicht singen kann, darüber muss mann schreiben."

Juba: Viivi ja Wagner - Sikspäkki ja salmiakkia "90-luvun Sianhoito-opas"

Monica Fagerholm: Diiva "Mehukkaan siirtomaatrilogian Diiva, Doole ja Deel Monte avaus."

Joni Purmonen - Salla Tuomivaara: Ulos Häkeistä! "Viisikko pelastaa Timin kettukaverit ilkeän tarhaajan kourista, ja välillä syödään Fanny-tädin laittamaa itusalaattia."

Juha Seppälä: Suomen Historia "Porin Ässä lämää Mannerheimin ratsastajapatsaan jalustaltaan. Kirurgintarkkaa historiallista havainnointia pientä ilkikurista huumorinpilkettäkään unohtamatta."

Arto Salminen: Varasto "Pinotex-purkin ja tapettirullan epätoivoinen rakkaustarina maalivaraston uumenissa juuri ennen inventaariota palauttaa uskon suomalaiseen esineromaaniin."

Pirkko Saisio: Pienin yhteinen jaettava. "Suffragetti-Saision raju hyökkäys patriarkaattia vastaan pysyy kuin pysyykin pystyssä loppuun asti."

Matti Mäkelä: Sääkirja "Esseisti Mäkelä osoittaa luonnonilmiöitä käsittelevän pamflettinsa suoraan jokaiselle turkulaiselle."

Kossupalkinnon jakaa Tampereen yliopiston ylioppilaskunnan kulttuurijaoston ja kirjallisuudenopiskelijain ainejärjestön Teeman nimittämä asiantunteva ja asialleen intohimoisesti omistautunut raati. Viime vuonna palkinto myönnettiin Petri Tammiselle teoksesta Miehen ikävä.

Lisätietoja: Jari F. Lampén (raadin pj.) puh. (09) 548 5882 tai 040 538 3863, sähköposti jari.lampen@uta.fi

Tamyn kulttuurisihteeri Antti Vuorio puh (03)223 1252 tai 040 592 7941 sähköposti antti.vuorio@uta.fi

Tutustu myös Kossupalkinnon kotisivuun osoitteessa http://www.uta.fi/laitokset/taide/kossu.html